Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013

Προγραμματίζοντας το Μάιο στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Το ημερολόγιο του Μάη και πολλές χρήσιμες συνδέσεις για το νηπιαγωγείο .

Ημερολόγιο παγκόσμιων ημερών και γιορτών για το μήνα Μάιο .




Με τι θα ασχοληθούμε το Μάιο στο νηπιαγωγείο ; Καταρχήν μπορούμε να μιλήσουμε γενικά για το μήνα και τα λαογραφικά του . Οι παροιμίες του Μάη ,ονομασίες του Μαΐου ,  ένας γλωσσοδέτης για το μήνα Μάιο , ένα φύλλο εργασίας για το μήνα Μάιο , αινίγματα , ποιήματα για το Μάιο , τα λαογραφικά του μήνα  , το τραγούδι του Μάη από τον Παντελή Θαλασσινό κλπ 



Η Πρώτη του Μάη και η Πρωτομαγιά στο νηπιαγωγείο - Χρήσιμες διευθύνσεις : 

Χρήσιμες συνδέσεις για το Πάσχα : 

Επίσης μπορούμε να ασχοληθούμε με παγκόσμιες ημέρες του μήνα , όπως η γιορτή της μητέρας 


παγκόσμια ημέρα τηλεπικοινωνιών - χρήσιμες διευθύνσεις : 

παγκόσμια ημέρα των μουσείων (18/5) - χρήσιμες διευθύνσεις : 

Ακόμη , το Μάιο , που τον λένε και Τριανταφυλλά , μπορούμε να μιλήσουμε για τα λουλούδια ,

 τα αγριολούλουδα ,

τα έντομα , 

τα πουλάκια που κλωσούν ή γεννιούνται οι νεοσσοί

 και πολλά άλλα ανοιξιάτικα θέματα !
Ταυτόχρονα , μπορούμε να κάνουμε κάποιο αφιέρωμα σε σημαντικούς ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών , όπως του Γιάννη Ρίτσου ,του Κωνσταντίνου Παρθένη ,  του Μάρκου Βαμβακάρη ( http://www.youtube.com/watch?v=HJeB6zAsKx0) ,  της Mary Cassatt .

Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

Προετοιμάζοντας τη μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο

Ζήση Ανθή : Ιδέες για τη μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό .

Συζητώντας με τα παιδιά για το Δημοτικό σχολείο 




Πριν πάμε στο Δημοτικό σχολείο συζητάμε με τα νήπια  για το πώς θα ήθελαν να είναι το νέο τους σχολείο , οι δάσκαλοί τους , οι συμμαθητές τους .Πολλά παιδιά , βέβαια που έχουν αδερφάκια στο Δημοτικό γνωρίζουν ήδη αρκετά πράγματα τόσο για τους χώρους όσο και για τα μαθήματα που θα κάνουν εκεί ! 


Συζητώντας με τα δικά μου νήπια το θέμα , διαπίστωσα ότι πολλά από τα αγόρια θα προτιμούσαν να έχουν δάσκαλο κι όχι δασκάλα , ενώ όλα τα κορίτσια προτιμούν τις δασκάλες ! Επίσης , παιδάκια τα οποία έχουν κάποιο συγγενικό τους πρόσωπο , που είναι δάσκαλος ή δασκάλα , θα προτιμούσαν να έχουν αυτόν/ή στην Α Δημοτικού κι όχι κάποιο άγνωστο πρόσωπο . Μιλώντας για τα χαρακτηριστικά του , είπαν πώς θα ήθελαν και πώς δε θα ήθελαν να είναι . Καταγράψτε κι εσείς τις σκέψεις των παιδιών . 



Στο  ερώτημα"πώς θα ήθελαν να είναι το σχολείο τους " , πολλά μίλησαν για μια αυλή μεγάλη , χωρίς να υπάρχει τσιμέντο παντού και να έχει δέντρα και λουλούδια κοντά στην περίφραξη . Αυτό θα ήταν πάρα πολύ όμορφο  να γίνει ένα βιβλιαράκι , με τον τίτλο " Πώς θέλω να είναι το νέο μου σχολείο ... "  και να το δώσουμε σαν δωράκι στο δάσκαλο ή τη δασκάλα που θα μας δεχθεί για τη μετάβαση ! 
Επίσης , πριν  πάμε στο Δημοτικό καταγράφουμε τις απορίες των παιδιών . Για ποιο θέμα θα ήθελαν να πληροφορηθούν ; 



Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

"Οι παπαρούνες και ο κοκκινολαίμης" ,μία πασχαλινή ιστορία , ιδέες και φύλλα εργασίας για το νηπιαγωγείο .

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για το Πάσχα στο νηπιαγωγείο .

Οι παπαρούνες και ο κοκκινολαίμης 




Ο Χριστούλης ανεβαίνοντας στο Γολγοθά και κρατώντας το βαρύ φορτίο του σταυρού , αλλά και έχοντας στο κεφάλι του ένα στεφάνι πλεγμένο με αγκάθια μάτωνε και το αίμα του κυλούσε σιγά - σιγά σ' όλη την πλαγιά . Το αίμα του έδωσε χρώμα στα λουλουδάκια κι έτσι οι παπρούνε ςέχουν πάρει το κόκκινο χρώμα . 
Ένα καφετί πουλάκι βλέποντας το Χριστούλη με το ακάνθινο στεφάνι θέλησε να απαλύνει τον πόνο του ! Πήγε και στάθηκε πάνω στο κεφάλι του και προσπάθησε με το ράμφος του να τραβήξει ένα από τα αγκάθια .Την ώρα εκείνη σταλαγματιές έπεσαν στο λαιμό του και με μιας βάφτηκε κόκκινος . Την ίδια στιγμή άλλες σταγόνες αίματος κύλησαν προς το έδαφος και όλες οι παπαρούνες άνοιξαν διάπλατα τα πέταλά τους και βάφτηκαν κι αυτές κόκκινες . 

Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν ελεύθερα την ιστορία του κοκκινολαίμη και της παπαρούνας . Προτιμώ να βλέπω τα παιδιά να εκφράζονται με το δικό τους τρόπο , παρά να τους δίνω χρωμοσελίδες . 


Επίσης μπορούμε να σκεφτούμε αν υπάρχουν κι άλλα πουλάκια που έχουν χρώμα στο λαιμό τους , όπως ο κοκκινολαίμης , καστανολαίμης , μαυρολαίμης κλπ 
Ακόμη σκεφτόμαστε και λέμε λεξούλες που τελειώνουν σε -ούνα , όπως η παπαρούνα , σταχτοκουρούνα , χαλκοκουρούνα , γούνα , κούνα , ζουζούνα , φουρτούνα κλπ 
Για το φύλλο εργασίας φωνολογικής ενημερότητας  , ετοίμασα και ένα πίνακα αναφοράς .



Η αλήθεια είναι ότι τις τελευταίες μέρες δεν έχω δει τον αγαπημένο μου κοκκινολαίμη ! Δεν αποδημεί , αλλά όταν έχουμε αρκετή ζέστη προτιμά τις ορεινές και ημιορεινές περιοχές της χώρας μας ! Η φωτογραφία είναι από πέρυσι , που χιόνιζε και με επισκεπτόταν αρκετές φορές αναζητώντας τροφή !


Τρίτη, 23 Απριλίου 2013

Μαθαίνοντας για το Πάσχα στο νηπιαγωγείο (μέρος 2ο)

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για το Πάσχα στο νηπιαγωγείο .

Καρτέλες για το Πάσχα : Από τη Μεγάλη Παρασκευή , ως την Κυριακή του Θωμά 

Μεγάλη Παρασκευή 



Τη μέρα αυτή βαθύ πένθος πέφτει σε όλους τους χριστιανούς και οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα . Τη μέρα αυτή  γίνεται η αποκαθήλωση του Κυρίου . Ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία και ο Νικόδημος , δύο κρυφοί μαθητές του Χριστού , ζητούν από τον Πόντιο Πιλάτο να τους επιτρέψει να πάρουν το σώμα του Χριστού και να τον θάψουν . 
Ωστόσο επειδή οι αρχιερείς είχαν το φόβο μήπως οι μαθητές του χριστού κλέψουν το σώμα το και διαδώσουν ότι αναστηθεί , ζήτησαν από τον Πιλάτο να στείλει στρατιώτες για να το φυλάξουν . 
Την ΄ίδια ημέρα το μοιρολόι της Παναγίας είναι αβάσταχτο .
Οι πιστοί με αναμμένα κεριά πηγαίνουν στην εκκλησία και ακολουθούν τον Επιτάφιο (περιφορά επιταφίου ) .


















Μεγάλο Σάββατο 



Οι μυροφόρες , η Μαρία η Μαγδαληνή , η Σαλώμη και η Μαρία του Ιακώβου , ετοιμάζονται να πάνε στον Τάφο του Χριστού να τον αλείψουν με μύρο, όπως ήταν συνηθισμένο  !  Φτάνοντας στον τάφο βλέπουν ότι ο βράχος έχει παραμεριστεί και τότε εμφανίζεται μπροστά τους ένας άγγελος που της λέει : " Μη φοβάστε ! Γιατί ζητάτε το ν ζωντανό ανάμεσα στους νεκρούς ; Πηγαίνετε γρήγορα και αναγγείλετε σε όλους το μήνυμα της Ανάστασης του Κυρίου και πείτε στους μαθητές του ότι ο Χριστός θα τους συναντήσει στη Γαλιλαία ! " 












Κυριακή του Πάσχα 


Στη συνέχεια ο Χριστός συναντά τους μαθητές του  , λέγοντάς τους " Ειρήνη υμίν" αλλά απουσιάζει ένας , ο Θωμάς . 

Εβδομάδα της Διακαινησίμου 


Η εβδομάδα μετά το Πάσχα μέχρι την Κυριακή του Θωμά ονομάζεται και εβδομάδα της Διακαινησίμου . Την Παρασκευή αυτής της εβδομάδας είναι η γιορτή της Ζωοδόχου Πηγής . 

Κυριακή Του Θωμά 


Ο Θωμάς ήταν δύσπιστος και για το λόγο αυτό ο Χριστός του είπε να αγγίξει τις πληγές του για να πειστεί ! 








Η ανάρτησή μου αυτή καθυστέρησε , λόγω της συμμετοχής μου σε τριήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο αρκετά μακριά από τον τόπο διαμονής μου ! 

Δευτέρα, 22 Απριλίου 2013

Ο συνταγούλης του νηπιαγωγείου : Φτιάχνουμε λαζαράκια ; Μια συνταγή - εικονόλεξο .

Ζήση Ανθή : Συνταγές - εικονόλεξα για το νηπιαγωγείο  .


Τα Λαζαράκια της Γιάννας 



1 κιλό αλεύρι σκληρό (για τσουρέκια )
½ φλιτζάνι ελαιόλαδο
½ φλιτζάνι ζάχαρη
2 φλιτζάνια σταφίδες
1 φλιτζάνι ψιλοκομμένα καρύδια
2 φακελάκια ξερή μαγιά
2 κουταλάκια του γλυκού κανέλα
γαρίφαλα ή μοσχοκάρφια

Τα λαζαράκια εικονόλεξο για το νηπιαγωγείο και οι αντίστοιχες καρτελίτσες . 




Εκτέλεση της συνταγής
Σε ένα ποτήρι με χλιαρό νερό διαλύουμε τη μαγιά .
Παίρνουμε μια μεγάλη λεκάνη και ρίχνουμε το αλεύρι .  Στη μέση κάνουμε μια γουβίτσα και ρίχνουμε το ελαιόλαδο , τη διαλυμένη μαγιά και τη ζάχαρη .
Το ζύμωμα ξεκινά μαζί  με τα παιδιά , προσθέτοντας χλιαρό νεράκι  , ωσότου η ζύμη μας γίνει αρκετά σφιχτή .
Έπειτα , προσθέτουμε τα καρύδια , τις σταφίδες και την κανέλα , συνεχίζοντας το ζύμωμα .
Στη συνέχεια δίνουμε στα παιδιά ένα μπαλάκι , που το πλάθουν , φτιάχνοντάς ένα ανθρωπάκι .
Τα παιδιά τα τοποθετούν σε ένα ταψάκι με λαδόκολλα και τοποθετούν στη θέση των ματιών  και του στόματος μοσχοκάρφια .
Τα λαζαράκια για να φουσκώσουν τα βάζουμε αρχικά στο φούρνο  σε θερμοκρασία 40 με 50 ° C. Τα ψήνουμε μέχρι να ροδίσουν στους 200 ° C.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τη συνάδελφό μου , Γιάννα , που μου έδωσε τη συνταγή με τα λαζαράκια και φυσικά που μοσχομύρισε σήμερα όλο το σχολείο . 


Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

Μαθαίνοντας για τα γεγονότα πριν από το Πάσχα στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Πάσχα στο νηπιαγωγείο .

Μαθαίνω για το Πάσχα ... με λίγα λόγια και πολλές εικόνες (1ο μέρος )

Η Ανάσταση του Λαζάρου . 
Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού και φιλοξενήθηκε πολλές φορές στο σπίτι του στη Βηθανία , κοντά στα Ιεροσόλυμα . Ο Λάζαρος αρρώστησε βαριά και πέθανε  και οι αδερφές του , Μάρθα και Μαρία , ήταν απαρηγόρητες .Ο Ιησούς πήγε μετά από 4 μέρες , παρηγόρησε τις αδερφές του και  είπε το Λάζαρο να βγει έξω . Ο Λάζαρος σηκώθηκε αμέσως και πολλοί άνθρωποι πίστεψαν , βλέποντας αυτό το θαύμα .










Η Κυριακή των Βαΐων 
Την Κυριακή ο Βαϊοφόρος καταφθάνει στα Ιεροσόλυμα και οι Ιουδαίοι τον υποδέχονται κρατώντας κλαδιά από βάγια . (Αυτή την ημέρα στην εκκλησία ο παπάς δίνει βάγια στους πιστούς ) .










Η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ , αλλά και στην άκαρπη συκιά , την οποία καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε. 





Μεγάλη Τρίτη
Η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη στην παραβολή των 10 παρθένων . Τη μέρα αυτή ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής .








Η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή  γυναίκα που πίστεψε στο Χριστό και του άλειψε τα πόδια με μύρο . 



Την ημέρα αυτή ο Χριστός έπλυνε τα πόδια των μαθητών του πριν από το Μυστικό δείπνο . Στο μυστικό Δείπνο ο Χριστός μετέφερε στους μαθητές του το μυστήριο της θείας κοινωνίας . Ο Ιούδας αποχώρησε και ο Χριστός μαζί με τους υπόλοιπους μαθητές πήγε στον κήπο των Ελαιών , για να προσευχηθεί . Στη συνέχεια ο Ιούδας προδίδει το δάσκαλό του με ένα φιλί και οδηγείται στους αρχιερείς . Ο Πιλάτος " νίπτει τας χείρας του" κι αφήνει το οργισμένο πλήθος να αποφασίσει . Ο Χριστός σταυρώνεται και τον φορούν αγκάθινο στεφάνι , ενώ ταυτόχρονα τον κοροϊδεύουν και τον χτυπούν .