Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Οι ονομασίες του Δεκέμβρη

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για το Δεκέμβριο στο νηπιαγωγείο .

Ο Δεκέμβρης και οι ονομασίες του 




... κι επειδή ο Δεκέμβριος μας φέρνει τα Χριστούγεννα κι όλη η ατμόσφαιρα είναι γιορτινή ας στολίσουμε ένα χριστουγεννιάτικο δεντράκι με τις ονομασίες του !!

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Οι θαλασσινές ιστορίες του Καπετάν Νικόλα της Λητώς Τσακίρη Παπαθανασίου

Ζήση Ανθή : Βιβλιοπροτάσεις - Προτάσεις για την αξιοποίηση του παραμυθιού .

Προτάσεις για γονείς και εκπαιδευτικούς 



            Ένα υπέροχο μουσικό παραμύθι από τη Λητώ Τσακίρη Παπαθανασίου από  τις εκδόσεις Διάπλους και μια καταπληκτική εικονογράφηση από τη Νίκη Λεωνίδου συμπληρώνουν το παζλ ενός μοναδικού παραμυθιού που θα ξετρελάνει μικρούς και μεγάλους !!!!! Ένα τρυφερό παραμύθι που θα μας ταξιδέψει σε κόσμους μυθικούς μέσα από την εξιστόρηση των εμπειριών του παππού και θα μας δώσει το έναυσμα να μιλήσουμε για τις αξίες της ζωής ! Ένα παραμύθι που μας δίνει τη δυνατότητα να το αφηγηθούμε , να τραγουδήσουμε τα υπέροχα τραγούδια του , να το δραματοποιήσουμε ,να ανοίξουμε νέους ορίζοντες στο πέλαγος της γνώσης , να ψυχαγωγηθούμε και να συζητήσουμε !!!!! 
Είναι ένα παραμύθι που δε θα το πρότεινα μόνο στις νησιωτικές και παραθαλάσσιες περιοχές ούτε θα το πρότεινα μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες !! Είναι ένα παραμύθι που μας δίνει τη δυνατότητα να το διαβάσουμε και να το επεξεργαστούμε πολλές φορές κατά τη διάρκεια του χρόνου !!!!!!




  • Το παραμύθι μας δίνει τη δυνατότητα να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό μας . Υπάρχουν πολλές λέξεις θαλασσινές μέσα στο παραμύθι . Μπορούμε να τις αναζητήσουμε να φτιάξουμε ένα θαλασσινό αλφαβητάρι ή να ζωγραφίσουμε πάνω σε βότσαλα .

Λέξεις θαλασσινές , ας αναζητήσουμε !!
Μέσα σε βότσαλα , ας ζωγραφίσουμε !!!!

  • Οι θαλασσινές ιστορίες του ... Δε λέμε ολόκληρο τον τίτλο στα παιδιά . Αν βρισκόμαστε σε κάποιο νησί ή κάποια παραθαλάσσια περιοχή ή κάποιο από τα παιδιά έχει κάποιο συγγενή ναυτικό , μπορούμε να συλλέξουμε τις εμπειρίες τους ζητώντας από τα παιδιά να μας φέρουν τη δική τους ιστορία ! 
  • Μπορούμε να καλέσουμε κάποιο καπετάνιο ή ναυτικό να μας εξιστορήσει κάποια από τις περιπέτειές του στη θάλασσα !
  • Μπορούμε να αναζητήσουμε πληροφορίες από βιβλία ή διαδικτυακές πηγές για τα μυθικά πλάσματα της θάλασσας που αναφέρονται στο παραμύθι , όπως οι γοργόνες , οι νύμφες , οι Νηριήδες , ο Ποσειδώνας . Ποιους μύθους γύρω από τη θάλασσα γνωρίζουμε ;
  • Άραγε ο δικός σας παππούς σας έχει πει κάποια ιστορία ; Δεν έχει σημασία αν ήταν  ναυτικός ή κάτι άλλο  !! Πώς είναι η σχέση σας με τον παππού σας ; Τι κάνετε μαζί του ; Το παραμύθι μας δίνει τη δυνατότητα να συζητήσουμε μαζί του ! Αν διαβάσετε το παραμύθι την 1η του Οκτώβρη , την ημέρα τρίτης ηλικίας ,θα πρότεινα να γράψετε ένα γλυκό και τρυφερό ποιηματάκι στο δικό σας παππού ή να του τραγουδήσετε το πολύ όμορφο τραγούδι που έχει γράψει η Λητώ για το δικό της "παππού" , τον Καπετάν Νικόλα , που υπάρχει μέσα στο cd του βιβλίου . 
  • Γιατί πιστεύετε ότι η συγγραφέας επέλεξε το όνομα Νικόλας ; Γνωρίζετε κάτι για τον Άγιο των Ναυτικών ; Ξέρετε μήπως κάποια παροιμία ; Μήπως , αν δεν το έχουμε διαβάσει ήδη ,θα ήταν μια ευκαιρία να το διαβάσουμε στις 6 του Δεκέμβρη ; 
  • Τι ήταν ο παππούς ; Καπετάνιος ! Γνωρίζετε κάποια παροιμία ή κάτι άλλο γι' αυτό το επάγγελμα ; Ξέρετε άλλα επαγγέλματα σχετικά με τη θάλασσα ;
  • Τι θα συνέβαινε αν ο μικρός καπετάνιος δεν τραγουδούσε το τραγούδι : "Θάλασσα , θάλασσα τους θαλασσινούς , θαλασσάκι μου ... " , αλλά κάποιο άλλο  ; Τι θα συνέβαινε , αν δεν τραγουδούσε όμορφα ; Τι θα συνέβαινε αν η φωνή του ήταν μελωδική ; Ποιος θα μπορούσε να τον σώσει από τα κύματα ; (δελφίνι )
  • Ξέρετε άλλα τραγούδια για τη θάλασσα; 
  • Γνωρίζετε τα πλάσματα της θάλασσας ; Ποια αναφέρει η συγγραφέας μέσα στο παραμύθι της ; ( αστερίες , καρχαρίες , φώκιες ...)
  • Ποιον σκέφτηκε ο μικρός "καπετάνιος" , όταν ήταν σε δύσκολη θέση ; (Πού να 'σουν μάνα ... ) Γνωρίζετε από ποιον άλλο ζητούν βοήθεια οι ναυτικοί , όταν κινδυνεύουν ; 


  • Πώς μίλησε ο παππούς στη μικρή για τις αξίες της ζωής ; "Η φύση πάντα συναινεί να βρίσκουνε το δρόμο οι έντιμοι και οι ικανοί !" Μια φράση από το παραμύθι που μας δίνει τη δυνατότητα να συζητήσουμε και να σκεφτούμε πώς πρέπει να φερόμαστε ! Αν ο  παππούς λέγοντας αυτά τα λόγια , χάριζε ένα μικρό καραβάκι στην εγγονή του με πολλές πολύχρωμες σημαίες τι θα έγραφε στην καθεμιά ; Σε ποιες αξίες της ζωής θα επικεντρωνόταν ; 

  • Τι θα συνέβαινε , αν ο καπετάνιος ξεχνούσε για λίγο τους όρκους που είχε δώσει ; 
  • Γιατί πιστεύετε ότι η συγγραφέας επέλεξε να μιλήσει για τις θαλασσινές περιπέτειες του "παππού" της ; Ώρα να διαβάσουμε το βιογραφικό και να τη γνωρίσουμε πιο καλά !!!
  • Επίσης , μπορούμε να αναζητήσουμε έργα τέχνης με θέμα : Ο καπετάνιος" . 

Και για να πάρετε μια γεύση από το μουσικό παραμύθι , δείτε τα βιντεάκια : 





Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

Ένα ποίημα για την παραμέληση παιδιών

Ζήση Ανθή : Παγκόσμια ημέρα κατά της κακοποίησης των παιδιών (19/11)


Όλη τη μέρα η μαμά μου στο fb !!!!!!! 

Η μαμά μου , που στο fb συχνάζει , 
πάντα πρόχειρο φαγητό μας ετοιμάζει ...
κι όλο γκρινιάζει , πως δεν αδειάζει !!!!

Για κολατσιό κρουασάν πάντα μου βάζει 
κι όλο δικαιολογίες αραδιάζει ... 
μα δεν τολμώ να της μιλήσω , νευριάζει !!!

Εμένα πια δε με διαβάζει 
και με το παραμικρό τις φωνές μου βάζει ...
Το σκηνικό δε βλέπω να αλλάζει .... 
στο fb πάντα αράζει!!!

Στο σχολείο μου η δασκάλα τη φωνάζει !
Τιμωρία όλο η κυρία με βάζει !!! 
Πώς γίνεται αυτό να μην την ταράζει ;

Για την υγεία μου πια δεν τη νοιάζει!
Βήχω , μα σούπα δε μου ετοιμάζει !
Θερμόμετρο δε μου βάζει 
κι όλο μου λέει :" Είσαι μεγάλος πια!!" ..και θέση δεν αλλάζει !!!!

Μου λέει συνέχεια : "τώρα μιλώ!" , 
μα εμένα δε μου δίνει σημασία όταν της μιλώ 
κι εγώ μόνος t.v. παρακολουθώ !

Το κρεβάτι μου πια δεν το στρώνει 
και τα ρούχα μου σπάνια τα σιδερώνει ...
κι όλο με μαλώνει !!

Αχ! Μανούλα , αν με αγαπάς , 
άσε το fb κι έλα λίγο σε μας !! 
Στην αγκαλιά σου θέλω να με κρατάς , 
με τα αστεία μου , όπως παλιά , να γελάς 
και στα μαθήματά μου να με βοηθάς !!

Σταμάτα πια να με παραμελείς 
και τις δουλειές σου να τις αμελείς !!!!

Ζήση Ανθή - νηπιαγωγός 

Ένας από τους σύγχρονους τρόπους παραμέλησης των παιδιών είναι και η ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης . Εμπνευσμένο από την πρωινή συζήτηση με τα νηπιάκια μου και τα παιδιά της Β' Δημοτικού , που κάναμε κοινή δράση και αφιερωμένο φυσικά σ' αυτά με όλη μου την αγάπη και την ελπίδα να μη συμβείνει σε κανένα παιδί και να νιώθει την αγάπη των γονιών του  !! 

Ξέρω πως η αλήθεια μας τρομάζει !!!

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Δικαίωμα στη διατροφή

Ζήση Ανθή : Μιλώντας για το δικαίωμα των παιδιών στη διατροφή ( 20 Νοεμβρίου )

Φωτογραφικό υλικό και στιχάκια 


























Έχω δικαίωμα να έχω φαγητό , 
ελεημοσύνη να μην κάνω για να το αποκτώ !!!! 

Έχω δικαίωμα να έχω φαγητό , 
στα σκουπίδια να μην το αναζητώ !!!

Έχω δικαίωμα να τρώω υγιεινά , 
5 γεύματα καθημερινά ! 

Έχω δικαίωμα να τρώω φρούτα , λαχανικά , κρέας και ψάρια ... 
απ' όλες τις ομάδες τροφίμων τακτικά !!

Έχω δικαίωμα να υπάρχει σαλάτα πάντα στο τραπέζι , 
με την ποιότητα του φαγητού μου κανένας να μην παίζει !!!!!

Έχω δικαίωμα να τρώω πρωινό , 
ενέργεια να μου δίνει , όταν πάω στο σχολειό !

Έχω δικαίωμα να έχω κολατσιό ... 
να μη λιποθυμήσω στο σχολειό !!!

Έχω δικαίωμα να τρώω υγιεινά , 
τρόφιμα με λιγότερα λιπαρά !!

Έχω δικαίωμα να μάθω να τρώω σωστά 
και ν' αποφεύγω τα τρόφιμα τα βλαβερά !!!!

Έχω δικαίωμα να τρώμε όλοι μαζί , 
όχι μονάχα όταν είναι γιορτή !!!!

Έχω δικαίωμα να μάθω να χρησιμοποιώ 
τα μαχαιροπίρουνα για το φαγητό !!!

Έχω δικαίωμα να τρώω κι εγώ με το κουτάλι , 
όπως τρώνε σε άλλα μέρη άλλοι !!! 

Έχω δικαίωμα να τρώω σ' ε΄να πιάτο 
... κι όχι στη γη κάτω !!! 

Έχω δικαίωμα στα εργοστάσια που τρόφιμα παρασκευάζουν ,
τα συστατικά όλα στην ετικέτα να τα βάζουν !!!! 

Έχω δικαίωμα στα εργαστήρια που τρόφιμα ετοιμάζουν , 
τα καπελάκια τους να βάζουν 
και την υγεία μας , ας τη λογαριάζουν !!!! 

Έχω δικαίωμα να διαμαρτυρηθώ ,
αν το φαγητό μου δεν είναι καθαρό !!

Έχω δικαίωμα ν' ακολουθώ συγκεκριμένη διατροφή 
και τρόφιμα με γλουτένη ν' αποφεύγω ως τροφή !!!!! 

Έχω δικαίωμα να τρώω al dente τα ζυμαρικά , 
να τρώω πάντα ωμά τα λαχανικά 
και να ελέγχω την υγεία μου τακτικά !!!!

Έχω δικαίωμα να μην τρώω 
τρόφιμα μεταλλαγμένα και γενετικά τροποποιημένα !!!!

Έχω δικαίωμα νέες γεύσεις να δοκιμάζω , 
νέα φαγητά στο διαιτολόγιό μου να βάζω !!!

Έχω δικαίωμα να  επιλέξω τι θα φάω 
και στη μανούλα να ζητήσω αυτό που αγαπάω !!!

Έχω δικαίωμα κι εγώ να μη φάω 
ένα μη εμφανίσιμο φαγητό !

Έχω δικαίωμα να μη φάω χοιρινό , 
γιατί η θρησκεία μου δε μου το επιτρέπει αυτό !
( Μουσουλμανικής καταγωγής ) 

Εμπνευσμένο από τη φράση της Κατερίνας Τζαβάρα :" Δεν έχω δικαίωμα κι εγώ να διαλέγω το φαγητό μου ;" από το βιβλίο της : Έχω ένα μήνυμα για όλα τα παιδιά της γης .

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Δικαίωμα στη διατροφή ! Ας συζητήσουμε όλοι μαζί !

Ζήση Ανθή : Δικαίωμα στη διατροφή , μιλώντας για τα δικαιώματα των παιδιών (20 Νοεμβρίου )

Δικαίωμα στη διατροφή ! Πώς το αντιλαμβάνεται το κάθε παιδί ; 


Τι θα έλεγε ένας μικρός μαθητής ; Ίσως , θέλω να έχω κολατσιό , να μην πεινάσω στο σχολειό !
Τι θα έλεγε ένα παιδί στην οικογένειά του ;  Έχω δικαίωμα να τρώμε όλοι μαζί κάθε μέρα όχι μόνο όταν είναι γιορτή !!
Τι θα έλεγε ένα άστεγο παιδί ή ένα παιδί με διαβήτη ή ένα παχύσαρκο παιδί ;
Τι θα έλεγε ένα παιδί σε ένα εστιατόριο ή σε ένα fast food ή σε ένα εργαστήριο ή εργοστάσιο τροφίμων ; 

Και επειδή μιλάμε για τα δικαιώματα των παιδιών , είναι ευκαιρία να μιλήσουμε και για τις υποχρεώσεις του . 
π.χ Έχω υποχρέωση να πλύνω τα χεράκια πριν από το φαγητό !
Έχω υποχρέωση να είμαι προσεκτικό και να μη ρίχνω εδώ κι εκεί το φαγητό !!! 
Έχω υποχρέωση να βοηθώ στο στρώσιμο του τραπεζιού και στο συμμάζεμα !!! ...

Δικαίωμα στη διατροφή μέσα από την τέχνη

Ζήση Ανθή :

Έργα τέχνης παρατηρώ και για το δικαίωμα στη διατροφή μιλώ !!! (μέρος 2ο)

Ο Γιόμο κι ο Βαντού τρώνε μόνο ένα γεύμα την ημέρα , γράφει στο βιβλίο της η Κατερίνα Τζαβάρα , έχω ένα μήνυμα για όλα τα παιδιά της γης . Μήπως δεν έχουν κι αυτά τα παιδιά ίδια δικαιώματα στη διατροφή ; 


Δικαίωμα στο πρωινό ,
ένα γεύμα σημαντικό !!
Μα πόσα παιδιά το απολαμβάνουν αυτό ;








Φαντάσου μια μέρα χωρίς πρωινό !!! Πώς θα ήσουν στο σχολειό ;
Ξέρεις πόσο σημαντικό είναι να τρως πρωινό για την ανάπτυξή σου ; 
Παρατήρησε τους πίνακες προσεκτικά και πες αν μοιάζουν με τις δικές σου διατροφικές επιλογές . 
Παρατήρησε τις εικόνες προσεκτικά και πες τι τρώνε τα παιδιά . Είναι όλα υγιεινά ;
Κι επειδή τα πιο πολλά παιδιά πίνουν μόνο γάλα για πρωινό , σκεφτείτε τι θα κάνατε , αν κάποτε κάποιος σας το στερούσε αυτό ; 





Δικαίωμα στην υγιεινή διατροφή

Ζήση Ανθή : Διατροφή και δικαιώματα των παιδιών στο νηπιαγωγείο .

Έργα τέχνης παρατηρώ και για το δικαίωμα στη διατροφή μιλώ !!!!!!! (μέρος 1ο )

Παρατηρώντας πίνακες ζωγραφικής του Morgan Weistling 










  • Αλήθεια έχουν όλα τα παιδιά στη γη δικαίωμα στην υγιεινή διατροφή ; 
  • Πόσα από τα παιδιά σ' όλο τον πλανήτη είχαν τη δυνατότητα να φάνε κάποιο φρούτο ή λαχανικό ή να έχουν μια πλούσια διατροφή , λαμβάνοντας την τροφή τους από όλες τις ομάδες τροφίμων ; 
  • Πόσο σημαντικό είναι για ένα παιδί να τρέφεται σωστά ;  Ποιος ο ρόλος της διατροφής στην υγεία τους και τη σωματική τους ανάπτυξη ;
  • Πόσα παιδιά προσεύχονται πριν απ' το φαγητό ;Τι μπορεί να λέει η προσευχή αυτή ;