Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

Τι κάνουν τα παιδιά το καλοκαίρι ; Πίνακες αναφοράς για το νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για το καλοκαίρι στο νηπιαγωγείο .

Καλοκαιρινές λίστες αναφοράς 




Τι κάνουν τα παιδιά το καλοκαίρι ; Ξεκουράζονται , παίζουν ξένοιαστα περισσότερες ώρες με τους φίλους τους στην παιδική χαρά , στη γειτονιά , στο πάρκο , στην αυλή ή μέσα στο ίδιο το σπίτι ... Συζητήστε με τα παιδιά τι κάνουν κάθε καλοκαίρι και τι θα ήθελαν να κάνουν αυτό το καλοκαίρι .
Πού μπορούν να πάνε το καλοκαίρι ; Μπορούν να πάνε διακοπές  στο χωριό μαζί με τον παππού και τη γιαγιά , στο βουνό ή στη θάλασσα , στην κατασκήνωση ή στην πισίνα κλπ . Συζητήστε με τα παιδιά το θέμα . 



Τι φοράνε τα παιδιά το καλοκαίρι ; Κοντομάνικα , σορτσάκια , γυαλιά ηλίου , καπέλο κλπ ... Ρωτήστε τα ίδια να σας πουν τι φορούν το καλοκαίρι , στην παραλία ή στο παιχνίδι  .



Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

Λίστες αναφοράς για το καλοκαίρι και τους μήνες του

Ζήση Ανθή : Καλοκαίρι στο νηπιαγωγείο .

Πίνακες αναφοράς για το καλοκαίρι 
Τι κάνουμε το καλοκαίρι ; 


Οι μήνες του καλοκαιριού 




Μαμά , μπαμπά ... μην καπνίζετε !

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό και ιδέες για την παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος στο νηπιαγωγείο .

Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος (31/5) στο νηπιαγωγείο 



Στις 31 Μαΐου του 1988 καθιερώθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας  παγκοσμίως ως ημέρα κατά του καπνίσματος
Ενημερωθείτε για τις βλαβερές συνέπειες του  καπνίσματος  ΕΔΩ 
Ας συζητήσουμε με τα παιδιά στο σχολείο το θέμα ! Ας συζητήσουμε με τα παιδιά μας ως γονείς τι θα ήθελαν , τι σκέφτονται τα παιδιά , όταν οι μεγάλοι καπνίζουν !  Οι απόψεις των παιδιών , μπορούν να μας δώσουν έμπνευση , για να δημιουργήσουμε όμορφες αφισούλες και να τις παρουσιάσουν τα ίδια τα παιδιά  στους γονείς , που καπνίζουν .
- Μανούλα , μην καπνίζεις πια , σκέψου το αδερφάκι μου , που έχεις στην κοιλιά ! 
- Κάθε φορά που ανάβεις ένα τσιγάρο , κοίταξέ με ! Τα μάτια μου δακρύζουν κι εγώ βήχω ! 
- Ακόμη και τα μαλλιά μου μυρίζουν , όταν στο σπίτι μου καπνίζουν ! 
- Αν θέλεις να καπνίσεις , σε παρακαλώ , πήγαινε στο μπαλκόνι ! Τι φταίω εγώ να αναπνέω αυτό τον καπνό ! 
- Αν θέλεις να έχεις πνευμόνια καθαρά , άσε τα τσιγάρα και σκέψου το καλά!
Μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα πακέτο τσιγάρων , να διαβάσουμε λογότυπα ή μηνύματα που υπάρχουν πάνω στα πακέτα , να δούμε σχετικές γελοιογραφίες , εικόνες σχετικές με το θέμα και να τις σχολιάσουμε .











Ποια είναι τα στατιστικά του καπνίσματος στις οικογένειες των παιδιών της τάξης μας ; Πόσα άτομα καπνίσουν στην κάθε οικογένεια ; Σε πόσες οικογένειες δεν υπάρχει ούτε ένας καπνιστής ; Αυτό είναι προτιμότερο να γίνει σε ένα απλό πινακάκι διπλής εισόδου και όχι ονομαστικά .


Επίσης , μπορούμε  να ακούσουμε το τραγούδι  του Θανάση Ντζούφρα από το youtube , όπως και άλλα σχετικά βιντεάκια .


Ακόμη , μπορούμε να κάνουμε κατασκευές με τα άδεια πακέτα των τσιγάρων ή με σπιρτόκουτα κλπ 
Μπορούμε να ετοιμάσουμε ένα μήνυμα για τους γονείς που καπνίζουν !! "Μπαμπά, έχω ένα πακέτο για σένα" , Μέσα στο πακέτο μπορούμε  να βάλουμε ένα μήνυμα για να σταματήσουν να καπνίζουν , πόσο βλαβερό είναι για την υγεία τους και συμβουλές για να το κόψουν

Συμφωνία με ένα δέντρο του Γιώργη Κρόκου , εικονόλεξο για το νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για την ημέρα του περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο .

Συμφωνία με ένα δέντρο , ιδέες και δραστηριότητες για το ποίημα του Γ. Κρόκου 


Συμφωνία με ένα δέντρο

Έχω  ένα φίλο μου πιστό
ένα δέντρο φουντωτό .
Συμφωνία του ‘χω κάνει
με χαρτί και με μελάνι .
Να του δίνω εγώ νερό ,
να μου δίνει αυτό χορό .
Να παινεύω τα πουλιά του ,
να του λέω σ’ αγαπώ ,
να μου δίνει τον καρπό .
Ν’ αγκαλιάζω τον κορμό του ,
να με λέει κι αδερφό του .
Και να ζήσουμε μαζί ,
όσο ζω κι όσο θα ζει .

Γιώργης Κρόκος

Το ποίημα σε  εικονόλεξο και οι αντίστοιχες καρτελίτσες . 





Διαβάζοντας το ποίημα , μπορούμε να συζητήσουμε για τα δέντρα , τι μας προσφέρουν  και τι θα ήθελαν από εμάς . Επίσης , τα νήπια  μπορούν να ζωγραφίσουν το ποιηματάκι ολόκληρο ή στίχο - στίχο και να το κάνουν βιβλιαράκι . Ακόμη , μπορούν να κάνουν μια αφισούλα με οικολογικά μηνύματα .


Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο : Ιδέες για τη δημιουργία αφίσας

Ζήση Ανθή : Ιδέες και εποπτικό υλικό για την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος (5 Ιουνίου )  στο νηπιαγωγείο .

Εικονόλεξα για την ημέρα του περιβάλλοντος 







Αν θέλεις ...

  • να  ακούς χαρούμενα πουλιά , μην τους χαλάσεις τη φωλιά ! 
  • να με βλέπεις να τρέχω ελεύθερο στα δάση , τότε μη με κυνηγάς , μη με αιχμαλωτίζεις και μη βάζεις φωτιά στο σπίτι μου !
  •  το οξυγόνο μου να σου χαρίζω , πρέπει εσύ να μη κόβεις ανεξέλεγκτα τα δέντρα μου και να μη βάζεις φωτιές ! 
  • να έχεις πάρκο καθαρό , βοήθησε κι εσύ σ' αυτό ! 
  • να έχεις πάρκο όμορφο πολύ , φύτεψε δεντράκια και  λουλούδια εκεί !
  • στη σκιά μου να καθίσεις , πρέπει πρώτα εσύ να με φροντίσεις ! 
  • τους καρπούς μου να γευτείς , πρέπει εσύ να με ποτίσεις , να με περιποιηθείς ! 
  •  να έχεις πάντοτε νερό , μην το σπαταλάς άσκοπα , παρακαλώ ! 
  •  το πετρέλαιο να μην εξαντληθεί , μην κινείσαι με το αυτοκίνητο κάθε στιγμή !
  •  να παίζεις σε παραλία καθαρή , μην πετάς σκουπίδια εδώ κι εκεί ! 
  • η καρέτα - καρέτα να μην εξαφανιστεί , πρόσεχε που πατάς στην αμμουδιά ! Ίσως υπάρχουν κάπου αυγά ! 
  •   να βλέπεις πεταλούδες και πουλιά να πετούν , μη ρίχνεις φυτοφάρμακα εκεί που θα σταθούν ! 
  • να έχεις πάντοτε χαρτί , κάνε ανακύκλωση  κι εσύ !
  • να έχεις πάντοτε πλαστικό , ανακύκλωσέ το και αυτό ! 
Συζητήστε με τα παιδιά το θέμα και σκεφτείτε το , βλέποντάς το με μια διαφορετική οπτική ! Τι θα ζητούσε ένα δέντρο από εμάς ; Τι θα ήθελε ένα δάσος ή ένα ζωάκι που κινδυνεύει ; Τι θα ήθελε το πάρκο της γειτονιάς μας από εμάς ή η παιδική χαρά ; Τι θα επιθυμούσε όλο το περιβάλλον ;

Τι λέτε , φτιάχνουμε μια αφίσα ή έστω μια ατομική ζωγραφιά ;


Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Το παράπονο της Λήδας - εφημερίδας , μια παραμυθένια ιστορία για την ανακύκλωση

Ζήση Ανθή : Ιδέες και εποπτικό υλικό για την ανακύκλωση .

Τι μπορούμε να κάνουμε με μια εφημερίδα ;


Μιλώντας για υλικά τα οποία ανακυκλώνονται μιλήσαμε στο νηπιαγωγείο για την εφημερίδα . Και καθώς θα πηγαίναμε σε μια έκθεση ζωγραφικής της Daniela Busato , κάναμε διάφορα κολλάζ με εφημερίδες και μιλήσαμε για το τι μπορούμε να κάνουμε με αυτή και που μπορεί να μας φανεί χρήσιμη . Και μέσα από τη συζήτηση προέκυψε μια μικρή παραμυθϊστορία ! Και φυσικά την εφημερίδα μας την ονομάσαμε Λήδα , για να κάνουν ρίμα !

Το παράπονο της Λήδας εφημερίδας 

Για πολλές μέρες έστεκε στο ίδιο τραπεζάκι η Λήδα η εφημερίδα και να πεις ότι τη διάβασε και καλά ο κύριος Μελέτης ! Κανένας δεν την έδινε σημασία ! Κανένας δεν έλεγε να την ξεφυλλίσει ! Τι να κάνει κι αυτή την έπιασε το παράπονο κι όλο φύσαγε και ξεφύσαγε !!
- Τι έπαθες και ξεφυσάς όλη την ώρα ; της είπε ένα λευκό χαρτί που ήταν ακουμπισμένο πάνω στο γραφείο.
- Μα , δε βλέπεις ; Κανένας δε θέλει να με διαβάσει ! Κανένας δε μου δίνει σημασία ! είπε εκείνη με παράπονο !
- Και γι' αυτό σκας ; Και τι να σε κάνουν, αφού σε διάβασαν καημένη ; Ενώ ,  εμένα που είμαι κατάλευκο μπορούν να με χρησιμοποιήσουν , για να γράψουν οτιδήποτε ! 
- Και νομίζεις ότι εγώ πια είμαι άχρηστη , είπε φανερά ενοχλημένη η Λήδα -  εφημερίδα !
- Μη θυμώνεις , αλλά ειλικρινά δεν ξέρω πού αλλού θα μπορούσες να φανείς χρήσιμη !
Η Λήδα - εφημερίδα αναθάρρησε ! Ήθελε τόσο πολύ να πει πόσα πράγματα θα μπορούσαν να κάνουν με αυτή ! Δεν ήταν ένα άχρηστο χαρτί ! Έτσι , άρχισε σιγά σιγά να λέει τι θα μπορούσαν να κάνουν οι μεγάλοι , τα παιδιά , οι ψαράδες , οι μπογιατζήδες και οι καλλιτέχνες  μ' αυτή !
- Τα παιδιά ξέρεις τι θα μπορούσαν να κάνουν με εμένα ; Καταρχήν να ψάξουν γράμματα ,να δουν γράμματα μεγάλα και μικρά , έντονα και πλαγιαστά , γράμματα με διαφορετικές γραμματοσειρές , να κόψουν εικόνες και λέξεις και να κάνουν κολλάζ ή να παίξουν παιχνίδια , όπως τις μουσικές εφημερίδες ή το παιχνίδι της χαμένης εφημεριδο-λέξης ή να την πλάσουν ! Το ίδιο βέβαια , μπορούν να κάνουν και οι καλλιτέχνες και να δημιουργήσουν ξεχωριστά δημιουργήματα !
Το λευκό χαρτί την άκουγε με το στόμα ανοιχτό , γεμάτο έκπληξη !! Και η Λήδα - εφημερίδα δεν έχασε την ευκαιρία να συνεχίσει να μιλάει : 
- Ξέρεις , όταν διαβάσει κάποιος μεγάλος την εφημερίδα και ενημερωθεί για όλα τα νέα , τις αγγελίες , τα οικονομικά , τα αθλητικά και τα κουτσομπολιά ... μπορεί να τη δανείσει σε κάποιο φίλο του , να τη διαβάσει κι εκείνος ! Μπορεί να τη φυλάξει , αν θέλει να θυμάται ένα σημαντικό γεγονός ! Μπορεί , όμως και να ανάψει μ' αυτή φωτιά στο τζάκι ή να τυλίξει αντικείμενα εύθραυστα , όταν μετακομίζει ή να καθαρίσει τα τζάμια του αυτοκινήτου του !
- χα , χα , χα !! Τα τζάμια του αυτοκινήτου ; είπε απορημένο το χαρτί !! 
- Ναι ! Πολλοί δεν το γνωρίζουν , αλλά η εφημερίδα δεν αφήνει χνούδια πάνω στο τζάμι και καθαρίζει άψογα , είπε ήρεμα η Λήδα -εφημερίδα ! 
Και συνέχισε: 
- Αλήθεια , εσύ έχεις παρατηρήσει κάποιον να χρησιμοποιεί εφημερίδες ; 
- Ναι , τώρα που το λες , είδα τον κύριο μπογιατζή να απλώνει εφημερίδες , για να μη λερώσει τα πλακάκια , αλλά και την κυρία Άννα , στο νηπιαγωγείο , την είδα να απλώνει εφημερίδες στα τραπεζάκια , για να μη λερώσου τα παιδιά τα τραπέζια με τα πινέλα ! 
- Είδες τελικά , ότι κι εσύ έχεις δει πως με χρησιμοποιούν ; είπε γεμάτη χαρά η Λήδα - εφημερίδα !! 
- Α , ναι ,για να μην το ξεχάσω  !! Πριν από λίγες μέρες είδα και έναν ψαρά να βάζει τα ψαράκια σε μια χαρτοσακούλα και να τα τυλίγει με εφημερίδες !! 
- Βλέπεις , λοιπόν ,γιατί στεναχωριέμαι ; Θα μπορούσαν να με χρησιμοποιήσουν , για να κάνουν χίλια δυο πράγματα κι εγώ κάθομαι σ' αυτό το τραπεζάκι είπε η εφημεριδούλα .
Εκείνη την ώρα , μπήκε στο σαλόνι η Μαρία και τα μάτια της έπεσαν πάνω στην εφημερίδα . Ξοπίσω της την ακολουθούσε κι ο μπαμπάς της ! 
- Μπαμπά , τη χρειάζεσαι αυτή την εφημερίδα ; 
- Όχι , πια ! Τη διάβασα ! Αλλά γιατί ρωτάς ; της είπε ο μπαμπάς της . 
- Η κυρία μας είπε στο νηπιαγωγείο πως τις εφημερίδες που δεν τις χρειαζόμαστε , μπορούμε να τις κάνουμε χίλια δυο πράγματα ! Μπαμπά , θα μου κάνεις μια βαρκούλα ; 
Τι να κάνει ο κύριος Μελέτης , της έφτιαξε μια εφημεριδένια βαρκούλα κι εκείνη την πήρε όλο χαρά ! 
- Έχεις κι άλλες εφημερίδες , μπαμπά ; ρώτησε η μικρή .
- Ναι , έχω πάρα πολλές στην αποθήκη ! απάντησε εκείνος .
- Πάμε , τότε να τις μαζέψουμε όλες και να τις πάμε σε ένα κάδο ανακύκλωσης ! Μπαμπά , ξέρεις ότι αυτό το χαρτί θα ξαναγίνει και πάλι χαρτί κι έτσι ίσως κάποια δέντρα να σωθούν ; 
Ένα δάκρυ κύλησε από τα μάτια του μπαμπά της ! Πόσο πολύ συγκινήθηκε με αυτά που άκουσε από την κορούλα του !
- Μα πού τα έμαθες όλα αυτά ; είπε εκείνος !
- Στο νηπιαγωγείο , μπαμπά ! Δεν το είπαμε ; Πάμε τώρα να της μαζέψουμε όλες ! Πρέπει γρήγορα να ανακυκλωθούν , να πάνε στο εργοστάσιο ανακύκλωσης και να βρουν το δρόμο τους ! 
Η Λήδα - εφημερίδα ήταν πια ευτυχισμένη μέσα στην αγκαλιά της Μαρίας ! Ένιωθε τόσο όμορφα και τόσο τρυφερά ! Ένιωθε πως ένα νέο ταξίδι ξεκινάει ; Τι θα γίνει άραγε μετά ; Πόσες φορές θα κάνει αυτό το ταξίδι ; Άραγε θα υπάρχουν πάντα παιδάκια που θα γνωρίζουν πόσο σημαντική είναι η ανακύκλωση ; Μ' αυτές τις σκέψεις ταξίδεψε από τα χεράκια της Μαρίας στον κάδο κι από εκεί έφτασε στο εργοστάσιο ανακύκλωσης !






Κυριακή 26 Μαΐου 2013

Λίστες αναφοράς για το Δημοτικό σχολείο

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για τη μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο .

Τι θα δω στο μεγάλο σχολείο ; 










Πριν πάμε επίσκεψη στο Δημοτικό , καλό είναι να πούμε στα παιδιά να παρατηρήσουν όσα περισσότερα μπορούν και αφού γυρίσουμε να τα καταγράψουμε . Οι καρτελίτσες σίγουρα θα βοηθήσουν τα παιδιά να θυμηθούν όσα είδαν .
Προσπάθησα να βάλω τις καρτούλες αλφαβητικά , αλλά όλο και κάποια καινούργια λέξη σκεφτόμουν , που δεν ήταν μέσα σ' αυτές... κι έτσι μου λείπει ο διαβήτης ,  το στυλό  , ο φάκελος , η χαρτοταινία .... !! 

Πίνακες αναφοράς για το περιβάλλον : Εξοικονομώντας ενέργεια

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό για την παγκόσμια ημέρα του περιβάλλοντος (5/5) στο νηπιαγωγείο .

Πώς εξοικονομούμε ενέργεια , κυρία ;







Πώς μπορούμε να εξοικονομήσουμε ενέργεια στο σπίτι ; Πώς εξοικονομείται ενέργεια από τις καθημερινές μας ασχολίες ; Τι μπορούμε να κάνουμε στο σχολείο για να εξοικονομήσουμε ενέργεια ; Και γιατί είναι τόσο σημαντική η εξοικονόμηση ενέργειας ; Ποιες μορφές ενέργειας γνωρίζετε , που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε εναλλακτικά ; Αυτά είναι μερικά ερωτήματα που μπορούν να συζητηθούν με τα νήπια την ημέρα του περιβάλλοντος .