Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό , ιδέες και δραστηριότητες πάνω σε ένα παραμύθι .
Το παραμύθι είναι πλημμυρισμένο από απίστευτες εικόνες , που εναλλάσσονται με τρόπο μαγικό . Οι ήρωες του παραμυθιού , έχοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έρχονται πιο κοντά κι αγγίζουν το παιδικό μυαλουδάκι . Ο Φλεβάρης , παρά την αδυναμία του , τη διαφορετικότητά του , γίνεται αγαπητός στους μικρούς μαθητές , γιατί καταφέρνει με την ευστροφία του , όσα δε μπορεί με την κίνηση κι έτσι η αδυναμία του , δεν αποτελεί μειονέκτημα .
Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν να προσεγγίσουμε διαθεματικά το παραμύθι .
Παιδί και γλώσσα :
Τα παιδιά μπορούν :
Τα παιχνίδια του Φλεβάρη
Ένα παραμύθι για να το διαβάσετε , να το επεξεργαστείτε , να το δραματοποιήσετε ...
Το παραμύθι είναι πλημμυρισμένο από απίστευτες εικόνες , που εναλλάσσονται με τρόπο μαγικό . Οι ήρωες του παραμυθιού , έχοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έρχονται πιο κοντά κι αγγίζουν το παιδικό μυαλουδάκι . Ο Φλεβάρης , παρά την αδυναμία του , τη διαφορετικότητά του , γίνεται αγαπητός στους μικρούς μαθητές , γιατί καταφέρνει με την ευστροφία του , όσα δε μπορεί με την κίνηση κι έτσι η αδυναμία του , δεν αποτελεί μειονέκτημα .
Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν να προσεγγίσουμε διαθεματικά το παραμύθι .
Παιδί και γλώσσα :
Τα παιδιά μπορούν :
- να αφηγηθούν το παραμύθι ,
- να πουν τα ονόματα των κεντρικών ηρώων ,
- να απαντήσουν σε ερωτήσεις εμπέδωσης ( όπως : Τι δώρο έκανε ο Γενάρης στον αδερφό του ; Ποιος διαπίστωσε πρώτος τη διαφορετικότητά του ; Τι είπε ο παππούς χρόνος γι' αυτό το θέμα ; Τι παιχνίδια έπαιξαν τα δύο αδέρφια ; Ποιος τους βοήθησε σ' αυτό ; Πού βρήκαν τις στολές ; κλπ)
- να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού ή κάτι από την υπόθεσή του , καθώς το φετινό Φλεβάρη δε θα γιορτάσουμε τις απόκριες και να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι .
- Να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : Τι παιχνίδια θα μπορούσε να παίξει ο Φλεβάρης , που να μην έχουν σχέση με τις απόκριες ;
- Να μας πουν ποιες ονομασίες του Φεβρουαρίου τους έρχονται στο μυαλό με βάση τα γνωρίσματα που δίνει η συγγραφέας . (Κουτσός , , Κουτσοφλέβαρος , Κουτσούκης )
- Να μας πουν ποιες παροιμίες του Φλεβάρη του έρχονται στο μυαλό βλέποντας τη μεταμφίεση του μήνα ( Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει , καλοκαίρι θα μυρίσει .)
- Να μας πουν ποια παροιμία , σοφή ρήση είναι κρυμμένη στα λόγια του παππού ; Ο χρόνος είναι ο καλύτερος γιατρός .
- Να δημιουργήσουν σύνθετες λέξεις με τη λέξη πόλεμος και να τις καταγράψουν , όπως χιονοπόλεμος , χαρτοπόλεμος , μαξιλαροπόλεμος , γιαουρτοπόλεμος , τουρτοπόλεμος , πετροπόλεμος , εμπειροπόλεμος , εμπόλεμος , ανταρτοπόλεμος , κλεφτοπόλεμος , πολεμοχαρής , πολεμοφόδια , Πολέμαρχος , φιλοπόλεμος κλπ Ποιες από τις παραπάνω λέξεις είναι παιχνίδια ;
- να λύσουν το σταυρόλεξο των παιχνιδιών που σκαρφίστηκε ο Φλεβάρης .
- να γράψουν ένα μήνυμα σε ένα χαρταετό ( π.χ. οικολογικού περιεχομένου) .
- να μάθουν την έννοια μεταφορικών εκφράσεων , όπως " ... έτρεχε όμως η σκέψη του."
- να συζητήσουν για τις μητέρες , που συνήθως επιρρίπτουν ευθύνες στα μεγαλύτερα παιδιά της οικογένειας και την αγωνία της , όταν αναζητά τα παιδιά της .
- Μπορείτε επίσης ,να διαβάσετε το παραμύθι της Λότυς Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου , Ένας μήνας σαν όλους τους άλλους από τις εκδόσεις Ψυχογιός , 2008.
Παιδί και μαθηματικά :
Τα παιδιά μπορούν να μιλήσουν για τη χρονολογική αλληλουχία των γεγονότων , όπως τι παιχνίδι έπαιξε στην αρχή ο Φλεβάρης , τι πρότεινε στη συνέχεια και ποιο ήταν το τελευταίο παιχνίδι ; Επίσης , ποιος ήταν ο ρόλος του ανέμου καθ όλη τη διάρκεια του παραμυθιού;
Παιδί : Έκφραση και δημιουργία
Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες σκηνές από το παραμύθι ή να κάνουν κολλάζ χρησιμοποιώντας και κομφετί ή να κατασκευάσουν ένα χαρταετό (ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ), αλλά και να το δραματοποιήσουν (ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ) , με τη συνοδεία μουσικών οργάνων (ΜΟΥΣΙΚΗ), κάνοντας μαι ηχοϊστορία .
Παιδί και περιβάλλον :
Λαογραφία
Γνωριμία με τις ονομασίες του μήνα και τις παροιμίες του με περίτεχνο τρόπο .
Θρησκευτικά
Αναφορά στις γιορτές που συνδέονται με το μήνα ,όπως οι Απόκριες .
Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Το παραμύθι περνά οικολογικά μηνύματα , καθώς εκφράζει τη λύπη του αέρα για τα πεταμένα χαρτάκια πάνω στη γη .
Αγωγή υγείας - Διαφορετικότητα
Ευαισθητοποίηση στη διαφορετικότητα .
Παιδί και πληροφορική :
Περισσότερα για τη συγγραφέα , μπορείτε να δείτε :
Μπορείτε κι εσείς να σκεφτείτε κι άλλες δραστηριότητες και παιχνίδια , για να το επεξεργαστείτε στην τάξη .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου