Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό , ιδέες και δραστηριότητες για την προσέγγιση των παραμυθιών στο νηπιαγωγείο .
Ένα παραμύθι πλημμυρισμένο από εικόνες που μας ταξιδεύει με τη φαντασία στην αέρινη χώρα του παππού - Χρόνου και που λατρεύουν τα παιδιά . Δίνοντας ψυχή (ανιμισμός ) στο μήνα (Ιανουάριο) , στην εποχή (χειμώνας) , αλλά και στα καιρικά φαινόμενα (παγωνιά , χιονοθύελλα , ξεροβόρι ... ) καταφέρνει να γίνουν όλα αυτά πιο απτά στο παιδικό μυαλουδάκι και μαγεύει με τη μαγική πένα της !
Όταν πρωτοδιάβασα το παραμύθι "Οι σκανταλιές του Γενάρη " της Λότης Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου στα παιδιά , μου ζήτησαν να το ξαναδιαβάσω ! Έτσι , λοιπόν σκέφτηκα να κάνουμε και κάποιες δραστηριότητες και να το προσεγγίσουμε διαθεματικά .
Παιδί και γλώσσα
Μερικές ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε στα παιδιά είναι :
Οι σκανταλιές του Γενάρη
Ένα παραμύθι , για να το διαβάσετε και να εκφραστείτε με ποικίλους τρόπους .
Ένα παραμύθι πλημμυρισμένο από εικόνες που μας ταξιδεύει με τη φαντασία στην αέρινη χώρα του παππού - Χρόνου και που λατρεύουν τα παιδιά . Δίνοντας ψυχή (ανιμισμός ) στο μήνα (Ιανουάριο) , στην εποχή (χειμώνας) , αλλά και στα καιρικά φαινόμενα (παγωνιά , χιονοθύελλα , ξεροβόρι ... ) καταφέρνει να γίνουν όλα αυτά πιο απτά στο παιδικό μυαλουδάκι και μαγεύει με τη μαγική πένα της !
Όταν πρωτοδιάβασα το παραμύθι "Οι σκανταλιές του Γενάρη " της Λότης Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου στα παιδιά , μου ζήτησαν να το ξαναδιαβάσω ! Έτσι , λοιπόν σκέφτηκα να κάνουμε και κάποιες δραστηριότητες και να το προσεγγίσουμε διαθεματικά .
Παιδί και γλώσσα
Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά
- να αφηγηθούν το παραμύθι ,
- να θυμηθούν τους ήρωες του παραμυθιού ,
- να απαντήσουν σε ρωτήσεις εμπέδωσης ,
- να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού και να προτείνουν άλλο τίτλο , όπως " ο Γενάρης ζαβολιάρης " ,
- να ανακαλύψουν λάθη στην αφήγησή μου (μπερδεύοντας κάποια γεγονότα και ήρωες)
- να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό τους και να μάθουν τι σημαίνουν ορισμένες άγνωστες λέξεις γι' αυτά , όπως παγετός , ξεροβόρι , πάχνη κλπ .
- να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : " Τι άλλες σκανταλιές θα μπορούσε να κάνει ο Γενάρης ; " , "Ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να είναι καλεσμένοι στη βάφτιση του νέου μήνα ; (π.χ. κακοκαιρία )" , "Τι δώρα λέτε να έφεραν οι καλεσμένοι στον Ιανουάριο ;"
- να μας πουν ποιες παροιμίες τους έρχονται στο μυαλό , όπως "του Γενάρη το φεγγάρι λάμπει σα μαργαριτάρι" και " η καλή αμυγδαλιά ανθίζει το Γενάρη και βαστάει τα αμύγδαλα , όλο τον Αλωνάρη " .
- να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι , ποίημα ή μικρά αιγματάκια , ενισχύοντας τη δημιουργικότητα των νηπίων .
- Μπορούν να φτιάξουν δικούς τους πίνακες αναφοράς , ζωγραφίζοντας και γράφοντας τα ονόματα των ηρώων του παραμυθιού .
- να λύσουν το σταυρόλεξο .
- Ποιοι ήταν οι γονείς του Γενάρη ;( Χειμώνας και Παγωνιά )
- Τι χάρισε ο παππούς - Χρόνος στο εγγονάκι του ; (μια ασημένια μπάλα )
- Που κοιμόταν ο Γενάρης ; (σε κούνια από πάγο )
- Από πού έπαιρνε το γάλα του Γενάρη η Παγωνιά ;(από το Γαλαξία... όχι το supermarket!! )
- Πώς ήταν το δεύτερο κρεβάτι του Γενάρη ;
- Πότε βαφτίστηκε ο Γενάρης ; Ποιος άλλος βαφτίστηκε αυτή τη μέρα ; Ποια γιορτή έχουμε αυτή τη μέρα ;
- Ποια ήταν η νονά του ;
- Ποιοι ήταν οι καλεσμένοι στη βάφτιση του Γενάρη ;
- Τι φόρεσε η νονά στο μικρό ;
- Πότε φώναζε η Παγωνιά το γιο της Ιανουάριο ;
- Πότε έκανε την πρώτη σκανταλιά και ποια ήταν αυτή ; και πολλές άλλες
Παιδί και μαθηματικά
- Συγκρίσεις , εκτιμήσεις μεγεθών (μικρό κρεβάτι - μεγαλύτερο) , βαρύ - ελαφρύ ( για τη μπάλα )
- Παιχνίδια με τους αριθμούς : Πρόσθεση . Πόσα παγωτά έφαγε αρχικά ο Γενάρης , πόσα έφαγε στη συνέχεια , πόσα ήταν συνολικά ;
- Γνωριμία με τα τακτικά αριθμητικά : πρώτο , δεύτερο κρεβάτι , έβδομο παγωτό .
- Παιχνίδια με τα παγωτά . Έφαγε ο Γενάρης τόσα παγωτά , όσα ζήτησε ; Πόσα λιγότερα έφαγε ; ( αφαίρεση) .Πόσα παγωτά έφαγε ; Πόσα έμειναν ; (αφαίρεση, αλλά για μεγαλύτερα παιδιά ) .
- Χρονική αλληλουχία : Τι έκανε το πρί ο Ιανουάριος , τι έκανε το απόγευμα και τι το βράδυ ; Επίσης; τι έγινε στην αρχή του παραμυθιού , στη συνέχεια και στο τέλος .
Παιδί - έκφραση και δημιουργία
Θεατρική αγωγή
Τα παιδιά μπορούν να δραματοποιήσουν το παραμύθι και να χρησιμοποιήσουν και μουσική υπόκρουση για τον αέρα ( ηχοϊστορία) .
Εικαστικά
Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν τους ήρωες του παραμυθιού ή κάτι άλλο που τους έκανε εντύπωση . Μπορούν , επίσης , να ζωγραφίσουν τη βάφτιση του Γενάρη , τα παιχνίδια του ή τις σκανταλιές του κ.ά. Επιπλέον , μπορούν να κάνουν ένα ομαδικό κολλάζ .
Παιδί και περιβάλλον :
Λαογραφία
Γνωριμία με τις αλκυονίδες μέρες . Αναφορά σε παροιμίες με περίτεχνο τρόπο .
Θρησκευτικά
Αναφορά σε γιορτές : Νέο έτος - Πρωτοχρονιά και Θεοφάνια .
Παιδί και πληροφορική :
Η ιστοσελίδα της Λότυς Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου : http://www.loty.gr/index.htm
Σκεφτείτε κι εσείς κι άλλες ακόμη δραστηριότητες , να παίξετε και να διασκεδάσετε με τα παιδιά .
ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή δουλειά Ανθή!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ !!!!! ΜΠΡΑΒΟ!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΤΑ ΣΚΕΦΤΗΚΕς ΑΝΘΟΥΛΑ.ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ κορίτσια !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή και δημιουργική συνέχεια σε όλες !!!
Εύγε για το δημιουργικό έργο σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ , κύριε Γαλάνη !!
ΔιαγραφήΧαίρομαι που σας άρεσε η προσέγγισή μου !
πολλά πολλά μπράβο για την όμορφη αυτή προσπάθεια .Χάρηκα πολύ που ανακάλυψα την σελίδα σας ,σας εύχομαι να συνεχίσετε με όρεξη και χαίρομαι που υπάρχουν τέτοιοι εκπαιδευτικοί
ΑπάντησηΔιαγραφή