Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 10 Ιανουαρίου 2013

Προσεγγίζοντας διαθεματικά τις "σκανταλιές του Γενάρη " της Λότης Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό , ιδέες και δραστηριότητες για την προσέγγιση των παραμυθιών στο νηπιαγωγείο .

Οι σκανταλιές του Γενάρη 
Ένα παραμύθι , για να το διαβάσετε και να εκφραστείτε με ποικίλους τρόπους . 


Ένα παραμύθι πλημμυρισμένο από εικόνες που μας ταξιδεύει με τη φαντασία στην αέρινη χώρα του παππού - Χρόνου και που λατρεύουν τα παιδιά . Δίνοντας ψυχή (ανιμισμός ) στο μήνα (Ιανουάριο) , στην εποχή (χειμώνας) , αλλά και στα καιρικά φαινόμενα (παγωνιά , χιονοθύελλα , ξεροβόρι ... ) καταφέρνει να γίνουν όλα αυτά πιο απτά στο παιδικό μυαλουδάκι και μαγεύει με τη μαγική πένα της ! 
Όταν πρωτοδιάβασα το παραμύθι "Οι σκανταλιές του Γενάρη " της Λότης Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου στα παιδιά , μου ζήτησαν να το ξαναδιαβάσω ! Έτσι , λοιπόν σκέφτηκα να κάνουμε και κάποιες δραστηριότητες και να το προσεγγίσουμε διαθεματικά .

Παιδί και γλώσσα 
Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά 
  •  να αφηγηθούν το παραμύθι ,
  • να θυμηθούν τους ήρωες του παραμυθιού ,
  • να απαντήσουν σε ρωτήσεις εμπέδωσης ,
  • να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού και να προτείνουν άλλο τίτλο , όπως " ο Γενάρης ζαβολιάρης " ,
  • να ανακαλύψουν λάθη στην αφήγησή μου (μπερδεύοντας κάποια γεγονότα και ήρωες) 
  • να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό τους και να μάθουν τι σημαίνουν ορισμένες άγνωστες λέξεις γι' αυτά , όπως παγετός , ξεροβόρι , πάχνη κλπ .
  • να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : " Τι άλλες σκανταλιές θα μπορούσε να κάνει ο Γενάρης ; " , "Ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να είναι καλεσμένοι στη βάφτιση του νέου μήνα ; (π.χ. κακοκαιρία )" , "Τι δώρα λέτε να έφεραν οι καλεσμένοι στον Ιανουάριο ;" 
  • να μας πουν ποιες παροιμίες τους έρχονται στο μυαλό , όπως "του Γενάρη το φεγγάρι λάμπει σα μαργαριτάρι"  και " η καλή αμυγδαλιά ανθίζει το Γενάρη και βαστάει τα αμύγδαλα , όλο τον Αλωνάρη " .


  • να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι , ποίημα ή μικρά αιγματάκια , ενισχύοντας τη δημιουργικότητα των νηπίων .
  • Μπορούν να φτιάξουν δικούς τους πίνακες αναφοράς , ζωγραφίζοντας και γράφοντας τα ονόματα των ηρώων του παραμυθιού .
  • να λύσουν το σταυρόλεξο .

Μερικές ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε στα παιδιά είναι : 
  • Ποιοι ήταν οι γονείς του Γενάρη ;( Χειμώνας και Παγωνιά ) 
  • Τι χάρισε ο παππούς - Χρόνος στο εγγονάκι του ; (μια ασημένια μπάλα ) 
  • Που κοιμόταν ο Γενάρης ;  (σε κούνια από πάγο ) 
  • Από πού έπαιρνε το γάλα του Γενάρη η Παγωνιά ;(από το Γαλαξία... όχι το supermarket!! ) 
  • Πώς ήταν το δεύτερο κρεβάτι του Γενάρη ; 
  • Πότε βαφτίστηκε ο Γενάρης ; Ποιος άλλος βαφτίστηκε αυτή τη μέρα ; Ποια γιορτή έχουμε αυτή τη μέρα ; 
  • Ποια ήταν η νονά του ; 
  • Ποιοι ήταν οι καλεσμένοι στη βάφτιση του Γενάρη ;
  • Τι φόρεσε η νονά στο μικρό ;
  • Πότε φώναζε η Παγωνιά το γιο της Ιανουάριο ;
  • Πότε έκανε την πρώτη σκανταλιά και ποια ήταν αυτή ; και πολλές άλλες 
Παιδί και μαθηματικά  
  • Συγκρίσεις , εκτιμήσεις μεγεθών (μικρό κρεβάτι - μεγαλύτερο) , βαρύ - ελαφρύ ( για τη μπάλα ) 
  • Παιχνίδια με τους αριθμούς : Πρόσθεση . Πόσα παγωτά έφαγε αρχικά ο Γενάρης , πόσα έφαγε στη συνέχεια , πόσα ήταν συνολικά ;

  • Γνωριμία με τα τακτικά αριθμητικά : πρώτο , δεύτερο κρεβάτι , έβδομο παγωτό .
  • Παιχνίδια με τα παγωτά . Έφαγε ο Γενάρης τόσα παγωτά , όσα ζήτησε ; Πόσα λιγότερα έφαγε ; ( αφαίρεση) .Πόσα παγωτά έφαγε ; Πόσα έμειναν ; (αφαίρεση, αλλά για μεγαλύτερα παιδιά ) .
  • Χρονική αλληλουχία : Τι έκανε το πρί ο Ιανουάριος , τι έκανε το απόγευμα και τι το βράδυ ; Επίσης; τι έγινε στην αρχή του παραμυθιού , στη συνέχεια και στο τέλος .

Παιδί - έκφραση και δημιουργία 
Θεατρική αγωγή 
Τα παιδιά μπορούν να δραματοποιήσουν το παραμύθι και να χρησιμοποιήσουν και μουσική υπόκρουση για τον αέρα ( ηχοϊστορία) . 

Εικαστικά 
Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν τους ήρωες του παραμυθιού ή κάτι άλλο που τους έκανε εντύπωση . Μπορούν , επίσης , να ζωγραφίσουν τη βάφτιση του Γενάρη , τα παιχνίδια του ή τις σκανταλιές του κ.ά. Επιπλέον , μπορούν να κάνουν ένα ομαδικό κολλάζ .





Παιδί και περιβάλλον :
Λαογραφία 
Γνωριμία με τις αλκυονίδες μέρες . Αναφορά σε παροιμίες με περίτεχνο τρόπο .

Θρησκευτικά 
Αναφορά σε γιορτές : Νέο έτος - Πρωτοχρονιά και Θεοφάνια . 

Παιδί και πληροφορική :
Η ιστοσελίδα της Λότυς Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου :  http://www.loty.gr/index.htm

Σκεφτείτε κι εσείς κι άλλες ακόμη δραστηριότητες , να παίξετε και να διασκεδάσετε με τα παιδιά .






8 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΤΑ ΣΚΕΦΤΗΚΕς ΑΝΘΟΥΛΑ.ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σας ευχαριστώ πολύ κορίτσια !!!
    Καλή και δημιουργική συνέχεια σε όλες !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ιωάννης Γαλάνης - Άλλος11 Ιανουαρίου 2013 - 7:03 π.μ.

    Εύγε για το δημιουργικό έργο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ , κύριε Γαλάνη !!
      Χαίρομαι που σας άρεσε η προσέγγισή μου !

      Διαγραφή
  4. πολλά πολλά μπράβο για την όμορφη αυτή προσπάθεια .Χάρηκα πολύ που ανακάλυψα την σελίδα σας ,σας εύχομαι να συνεχίσετε με όρεξη και χαίρομαι που υπάρχουν τέτοιοι εκπαιδευτικοί

    ΑπάντησηΔιαγραφή