Ζήση Ανθή : Ιδέες και εποπτικό υλικό για την ημέρα ενδοσχολικής βίας .
Τι είναι ενδοσχολική βία ; Η βία στο σχολείο έχει διάφορες μορφές : η σωματική , η λεκτική , οι υλικές ζημιές και ο κοινωνικός αποκλεισμός .
Στο νηπιαγωγείο , οι σωματική βία ελέγχεται , γιατί είμαστε συνέχεια μαζί με τα παιδιά και αποφεύγουμε να στέλνουμε δύο παιδάκια μαζί στην τουαλέτα .
Η λεκτική βία , οι προσβολές και οι κοροϊδίες κάποιες φορές γίνονται πολύ ενοχλητικές . Τα παιδιά συνήθως κοροϊδεύουν κάποιον που μειονεκτεί σε κάτι ! "Ο ... ζωγραφίζει πάντα μουντζούρες !" , " Είναι μυξιάρης! " , "Είναι βρώμικος! " Οι προσβολές είναι εξίσου επώδυνες για ένα μικρό παιδάκι , το οποίο απομονώνεται , δεν έχει διάθεση να κάνει κάποια εργασιούλα , στην οποία ίσως να μην τα καταφέρνει ιδιαίτερα ή ζητάει να μην πάει στο σχολείο ! Το καμπανάκι του συναγερμού χτυπά ! Γονείς και νηπιαγωγός πρέπει να βοηθήσουν το παιδί , να συζητήσουν μαζί , να το ενθαρρύνουν , να συζητήσουν με τα υπόλοιπα παιδιά και να μην επιβραβεύουν αρνητικές συμπεριφορές εις βάρος των αδύναμων μαθητών !
Μια ακόμη μορφή ενδοσχολικής βίας είναι η καταστροφή προσωπικών αντικειμένων . Σίγουρα έχετε δει κάποια παιδιά να μουντζουρώνουν ή να σκίζουν τις ζωγραφιές των άλλων ! Ας μην τους αφήσουμε να το συνεχίσουν ! Υπάρχει κι έμμεσος εκβιασμός , για παράδειγμα : "Αν μου χαρίσεις το αυτοκινητάκι σου , θα σε έχω φίλο! "
Επιπλέον , ο κοινωνικός αποκλεισμός αποτελεί μια ακόμη μορφή ενδοσχολικής βίας . Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο σπάνια το αντιμετωπίζουν αυτό ! Στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν παιδιά από την Αλβανία , τη Ρωσία , τη Βουλγαρία ... υπάρχουν απλά παιδιά ! Τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για τις θρησκευτικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού ! Όλα μιλούν την ίδια γλώσσα , τη γλώσσα που βγαίνει μέσα από το παιχνίδι !
Επειδή στο σχολείο δεν αφήνουμε τους μάγκες και τους νταήδες να κάνουν ό,τι θέλουν , προτείνω να διαβάσουμε το βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου , οι Νταήδες του Βυθού και ο Ρομπέν των θαλασσών ,
το βιβλίο " Μην κάνεις αγριάδες , γιατί θα βρεις μπελάδες " - Cox Phil Roxbee ,
' Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα " του Μερκούρη Αυτζή ,
"Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε " - Μαρτίν Αγκάσι ,
και τα μπαλόνια της φιλίας .
να συζητήσουμε με τα παιδιά τις καρτελίτσες που ετοίμασα ,
αλλά και άλλα σχετικά θέματα
να δούμε βιντεάκια σχετικά με το θέμα και άλλες χρήσιμες διευθύνσεις και φυσικά να φτιάξουμε στο τέλος μια αφίσα .
Ενδοσχολική βία υπάρχει στο νηπιαγωγείο ;
Τι είναι ενδοσχολική βία ; Η βία στο σχολείο έχει διάφορες μορφές : η σωματική , η λεκτική , οι υλικές ζημιές και ο κοινωνικός αποκλεισμός .
Στο νηπιαγωγείο , οι σωματική βία ελέγχεται , γιατί είμαστε συνέχεια μαζί με τα παιδιά και αποφεύγουμε να στέλνουμε δύο παιδάκια μαζί στην τουαλέτα .
Η λεκτική βία , οι προσβολές και οι κοροϊδίες κάποιες φορές γίνονται πολύ ενοχλητικές . Τα παιδιά συνήθως κοροϊδεύουν κάποιον που μειονεκτεί σε κάτι ! "Ο ... ζωγραφίζει πάντα μουντζούρες !" , " Είναι μυξιάρης! " , "Είναι βρώμικος! " Οι προσβολές είναι εξίσου επώδυνες για ένα μικρό παιδάκι , το οποίο απομονώνεται , δεν έχει διάθεση να κάνει κάποια εργασιούλα , στην οποία ίσως να μην τα καταφέρνει ιδιαίτερα ή ζητάει να μην πάει στο σχολείο ! Το καμπανάκι του συναγερμού χτυπά ! Γονείς και νηπιαγωγός πρέπει να βοηθήσουν το παιδί , να συζητήσουν μαζί , να το ενθαρρύνουν , να συζητήσουν με τα υπόλοιπα παιδιά και να μην επιβραβεύουν αρνητικές συμπεριφορές εις βάρος των αδύναμων μαθητών !
Μια ακόμη μορφή ενδοσχολικής βίας είναι η καταστροφή προσωπικών αντικειμένων . Σίγουρα έχετε δει κάποια παιδιά να μουντζουρώνουν ή να σκίζουν τις ζωγραφιές των άλλων ! Ας μην τους αφήσουμε να το συνεχίσουν ! Υπάρχει κι έμμεσος εκβιασμός , για παράδειγμα : "Αν μου χαρίσεις το αυτοκινητάκι σου , θα σε έχω φίλο! "
Επιπλέον , ο κοινωνικός αποκλεισμός αποτελεί μια ακόμη μορφή ενδοσχολικής βίας . Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο σπάνια το αντιμετωπίζουν αυτό ! Στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν παιδιά από την Αλβανία , τη Ρωσία , τη Βουλγαρία ... υπάρχουν απλά παιδιά ! Τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για τις θρησκευτικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού ! Όλα μιλούν την ίδια γλώσσα , τη γλώσσα που βγαίνει μέσα από το παιχνίδι !
Επειδή στο σχολείο δεν αφήνουμε τους μάγκες και τους νταήδες να κάνουν ό,τι θέλουν , προτείνω να διαβάσουμε το βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου , οι Νταήδες του Βυθού και ο Ρομπέν των θαλασσών ,
το βιβλίο " Μην κάνεις αγριάδες , γιατί θα βρεις μπελάδες " - Cox Phil Roxbee ,
' Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα " του Μερκούρη Αυτζή ,
"Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε " - Μαρτίν Αγκάσι ,
και τα μπαλόνια της φιλίας .
να συζητήσουμε με τα παιδιά τις καρτελίτσες που ετοίμασα ,
αλλά και άλλα σχετικά θέματα
- Ποιο είναι το προφίλ ενός παιδιού που εκφοβίζει κάποιο άλλο ;
- Ποιο παιδάκι εκφοβίζει ( θύμα ) ;
- Πού μπορεί να συμβεί αυτό;
- Έχετε βρεθεί ποτέ σε ανάλογη θέση ; Τι ακριβώς έγινε ; Πότε έγινε ; Πώς νιώσατε ;
- Αν έχεις κάτι να μας πεις ,μη διστάζεις !
- Ένα σχολείο χωρίς βία ! Πώς το φανταζόσαστε ;
να δούμε βιντεάκια σχετικά με το θέμα και άλλες χρήσιμες διευθύνσεις και φυσικά να φτιάξουμε στο τέλος μια αφίσα .
Πολύ όμορφη προσέγγιση Ανθή. Μπράβο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ , Τάνια !
Διαγραφήhttp://www.dipevath.gr/mar12/2/alexandra-giwtoy.pdf
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφή